امتیاز 5 از 5 | از بین 1 امتیاز دهنده به گلابگیری



کلیاتی راجع به گل محمدی

گل سرخ محمدی یا طلای معطر به عنوان گل ملی ایران با نام علمی رزا داماسنا بومی سرزمین ایران است و کاشت و پرورش آن در 14 استان کشور رایج بوده که در این زمینه استان اصفهان (شهرستان کاشان) از مناطق بسیار مهم پرورش گل محمدی محسوب میشود و از نظر عملکرد در هکتار و میزان تولید گلاب و اسانس، شهرستان کاشان مقام اول را در سطح کشور داراست.

در شهرستان کاشان، شهر قمصر قدیمی­ترین و مهمترین مرکز پرورش گل محمدی و تولید عطر و گلاب میباشد و از حدود 50 الی60 یال قبل تاکنون پرورش گل محمدی و گلاب گیری از قمصر به دیگر مناطق شهرستان کاشان مانند نیاسر، برزک، سده و کامو انتشار یافته است. شرایط لازم و ایده­آل برای پرورش گل محمدی عبارتند از: خاک شنی با بافت ریز، دمای 21 درجه سانتیگراد در روز و 15 درجه سانتیگراد در شب است که این شرایط ایده­آل جهت پرورش گل دقیقا در منطقه قمصر فراهم میباشد. به طوری که در سالهای 54-1352 شمسی که کارشناسان بلغاری روی گل سرخ محمدی بررسی میکردند، دریافتند که گل سرخ محمدی قمصر کاشان در سنجش با نمونه­های سایر نقاط کشور از کیفیتی چشمگیر و برتر برخوردار است.

تاریخچه

گلاب گیری و تقطیر گل رز احتمالا در زمان­های دور حتی قبل از تاریخ کار پارسیان بوده است. طبق مدارکی که در کتابخانه ملی پاریس موجود است، ایالت فارس در سال 810 میلادی معادل سی هزار بطری گلاب باج به خزانه­داری بغداد می­پرداخت. صنعت گلابگیری در قرن دهم توسط اعراب به اروپا برده شد و اولین کشور اروپایی که این صنعت را به خدمت گرفت اسپانیا بود.

سابقه پرورش گل محمدی و صنعت  گلاب گیری در شهر قمصر از قدمتی بس دیرینه برخوردار است؛ لیکن آنچه را تاریخ در ذهن ما متبلور می­سازد به سده­های اول و دوم هجری برمی­گردد و مصداق بارز آن گلاب­پاشهای گلینی است که در قبور گورستان قدیمی امامزاده داود قمصر یافت شده و تازه مسلمانان قرون اول و دوم هجری برای معطر کردن قبور اموات خود آنرا در داخل قبر و در جوار مرده­ها قرار میدادند. در عهد ملکشاه سلجوقی نماینده یکی از اتابکان روم شرقی از دامنه­های کوه اسبی قمصر مقداری گل سرخ خودرو با خود به شهر دمشق که آن روزها داماسکوس می­خواندند برده و پرورش داده و بدین جهت نام علمی گل سرخ محمدی رزا داماسنا می­باشد.

روش های گلاب­گیری

گلاب­گیری و تهیه عرقیات در بخش قمصر کاشان به دو روش سنتی و صنعتی انجام میشود. اساس کار گلاب­گیری چه در شکل سنتی و چه صنعتی بر عمل تقطیر استوار است. بیشتر کارگاه­های گلاب گیری منطقه به شکل سنتی کار می­کنند. در این روش ابزار و وسایل کار بسیار ساده و ابتدایی شامل: دیگ مسی، در دیگ مسی، نیچه(دو عدد لوله آلمینیومی با زاویه 45 درجه)، پارچ مسی و دستگاه گرمایشی به نام شاخه میباشند. گلاب­گیری سنتی اگر چه در مدت کوتاهی از سال صورت می­گیرد (حدود 2 ماه)، ولی در همین مدت کاری خسته کننده و یکنواخت می­باشد. پیاپی باید آب و گل را در دیگ ریخت و تقطیر نمود و گلاب حاصل را در بطری یا گالن تخلیه نمود و دوباره از نو آغاز کرد. دیگ­های گلاب گیری در صورت موجود بودن گل به صورت شبانه روزی در حال کار هستند.


جهت دیدن گلابگیری نیاسر میتوانید با زدن روی لینک زیر، با تور گلابگیری نیاسر همراه شوید:
www.mahbantour.com/destination/festival-of-rose-and-rose-water-in-neyasar
جهت دیدن گلابگیری قمصر میتوانید با زدن روی لینک زیر، با تور گلابگیری قمصر همراه شوید:
www.mahbantour.com/destination/festival-of-rose-and-rose-water-in-qamsar