امتیاز 4 از 5 | از بین 2 امتیاز دهنده به غارهای شگفت انگیز ایران



غارهای ایران

با توجه به اقلیم ایران و همچنین شرایط زمین شناسی این سرزمین جاذبه­های طبیعی متعددی در آن وجود دارد مانند چشمه­های گل افشان، کلوت­ها، تپه های رنگی و مریخی و غارها می­باشد. غارها از دیرباز برای عموم مکانهای شگفت­آور و همراه با رمز و رازهایی بوده است. در ایران غارهای بسیاری وجود دارد که بازدید از هرکدام جاذبه خاص خودش را دارد. در اینجا به معرفی برخی غارهای معروف ایران میپردازیم.

غار علیصدر - همدان

یکی از غارهای بی نظیر جهان با قابلیت قایق­سواری غار علیصدر واقع در استان همدان است. با توجه به منابع نام این غار«علی سد» و «علی سرد» یاد شده است که به مرور زمان به «علیصدر» تبدیل شده است. تاریخ پیدایش غار مربوط به دوران دوم زمین شناسی است. تاریخ کشف غار به 15 سال پیش از انقلاب برمی­گردد. تمامی تونل های این غار هنوز کشف نشده است اما تونل های موجود قابل بازدید به طول تقریبی 14 کیلومتر مورد بهره برداری قرار دارد.

undefined

جهت دیدن غار علیصدر با کلیک روی لینک زیر با تور غار علیصدر همراه شوید

www.mahbantour.com/destination/ali-sadr-cave-and-Lalejin-city
جهت دیدن غار علیصدر با کلیک روی لینک زیر با تور همدان گردی همراه شوید

www.mahbantour.com/destination/hamedan-city

 

غار کرفتو - کردستان

این غار طبیعی باستانی ایران که متعلق به دوران سوم زمین شناسی است و در دوره های مختلف بنا به نیاز بشر تغییراتی را به خود دیده است. این غار که در استان کردستان واقع شده است در چهار طبقه و در دل کوه ایجاد شده است و به صورت کامل میتوان فضاهای مجزای آن را که برای سکونت کنده شده بوده است را دید. روی دیوارهای برخی از اتاق های غار و راهروهای عبوری آنها نقوشی از جانوران و گیاهان وجود دارد. زیباترین بخش معماری غار، طبقه سوم آن است. دقت در تراشیدن و کندن اتاق ها، فرم خاص سقف ها به شیوه کمانی و ایجاد درگاهی ها و پله های آستانه آن در پنجره ها و نورگیرهای اتاق ها از اهمیت خاصی برخوردار است و از نظر تزئینات موجود در پنجره ها قابل مقایسه با آثار موجود در معماری تپه نوشیجان ملایر از دوران مادهاست.

undefined

غار کتله خور – زنجان

این غار در سال 1331 توسط عده ای از کوهنوردان نامی ایران کشف شد. با توجه به شواهد زمین شناسی میتوان بیان کرد این غار هم سن غار علیصدر استان همدان است ولی از نظر طبیعی با هم تفوت هایی دارند. غار علیصدر، غاری کاملا آبی بوده است ولی عار کتله خور خشک محسوب میشود. همچین غار کتله خور به دلیل خالص تر بودن آهک های آن بسیار شفاف بوده در صورتی که غار علیصدر از میزان خلوص کمتری نسب به کتله خور برخوردار است. میزان خلوص به صورت ظاهری در میزان شفافیت این غار قابل رویت است. وجود چشمه‌های آب بسیار زلال در اطراف این غار و حفره‌های متعدد طبیعی هم از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این غار است. علاوه بر تمامی این مسائل در غار کتله‌خور همان طور که پیشتر آمد می‌توان تجمع‌های متفاوتی مشاهده کرد که یکی از این تجمع‌های زیبا و جالب‌توجه استالاگمیت‌هایی است که بسیار شبیه عروس و داماد هستند و به همین اسم نامگذاری شده‌اند.

undefined

جهت دیدن غار کتله خور با کلیک روی لینک زیر با تور غار کتله خور همراه شوید

 

www.mahbantour.com/destination/katalekhor-cave

غار قوری قلعه – کرمانشاه

این غار که به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ایران به ثبت ملی رسیده و به عنوان یکی از بزرگترین غارهای آبی شناخته میشود در دامنه کوه شاهو در استان کرمانشاه قرار دارد. وجود دره های زیبا، تنوع پوشش گیاهی و جانوری این منطقه باعث جذب گردشگر بیشماری به این منطقه شده است. این غار زیستگاه یکی از نادرترین پستانداران جهان «خفاش موش گوشی» است. جنس سنگ‌های این محوطه از کریستال سفید و براق است و اگر کسی بخواهد از روی آن‌ها گذر کند جای پای او در این قسمت باقی می‌ماند. غار قوری قلعه یکی از از زیباترین جاذبه‌های دیدنی و جهانگردی در شهرستان روانسر به شمار می رود.

undefined

غار  سهولان - آذربایجان غربی

غار سهولان دومین غار بزرگ آبی کشور در استان آذربایجان غربی واقع شده است. سهولان به زببان کردی به معنی یخبندان میباشد. این غار بین مردم محلی به نام «کونه کوتر» یعنی لانه کبوتر نامیده میشود که دلیل آن وجود لانه های کبوتر در داخل غار است. قدمت این غار به حدود 70 میلیون سال پیش بازمیگردد و از زمان شناخت آن حدود 100 سال. به دلیل عدم وجود نور در این غار هیچگونه جلبکی در آن رشد نکرده و این دلیلی بر شفاف بودن آب آن است. داخل این غار کبوتر و خفاش زندگی میکنند که قسمتی از این غار را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده اند.

undefined

غار یخگان

غار یخگان در نزدیکی خلخال قرار گرفته است. این غار با دو دهانه هر با یکدیگر 25 کیلومتر فاصله دارند از شگفتی های طبیعت محسوب میشوند. این غار با وجود خاصیت یخچالی که دارد باعث ایجاد حوضچه ای با عمق کم درون خود شده است. در مواقعی که هوای بیرون غار گرم است، انجماد صورت می‌گیرد و با سرد شدن هوای خارج، نه تنها یخ تشکیل نمی‌شود بلکه یخ‌های موجود نیز به تدریج ذوب می‌شوند بنابراین می‌توان گفت غار یخگان خلخال اعجاز معکوس طبیعت محسوب می‌شود. با توجه به وجود دودکشی که درون غار وجود دارد تهویه هوا نیز انجام میشود که این این امر باعث میگردد اکسیژن به حد کافی درون این فار موجود باشد.

undefined

 

غار آبی دانیال – مازندران

غار آبی دانیال واقع شده در سلمانشهر استان مازندران یکی از غارهای رودخانه­ای ایران محسوب میشود. برای رسیدن به این غار باید مقداری جنگل نوردی را نیز تجربه کنید. رودخانه ای که از دهانه غار وارد میشود تا انتهای غار ادامه پیدا میکند و برای بازدید از جاذبه های این غار زیبا باید داخل آب وارد شوید. ویژگی این غار زیبا به نسبت سایر غارهای ایران این است که در این غار کلونیهای خفاش فراوانی وجود دارد و همچنین دمای داخل این غار در تمامی روزهای سال ثابت است پس فرقی نمیکند در چه زمانی از این غار بازدید کنید و به آب بزنید.

undefined

جهت دیدن غار دانیال با کلیک روی لینک زیر با تور دشت دریاسر همراه شوید

www.mahbantour.com/destination/do-hezar-jungle-to-daryasar-plain

 

غار اسپهبد خورشید - مازندران

غار اسپهبد خورشید یا کرکیل دژ با فاصله ی تقریبی ۱۸۲ کیلومتر با تهران در ارتفاعات کوهستان البرز و در منطقه سواد کوه و در مسیر کوه خطیر قرار گرفته است. نام این غار با نام دو سلسله های کهن و باستانی کمتر شنیده شده­ای چون ” پادوسبانیان ”  و ” دابویگان ” گره خورده است. نام این غار در برخی منابع « طاق عایشه گرگیلی دژ » و در زبان مردم منطقه سوادکوه به نام  لاپ کمر معروف است، لاپ به معنی بریدگی است و چون در دل کوه  طاق غار به صورت شکاف و بریدگی است مردمان این نام را بر آن نهاده‌اند. همچنین مردم روستاهای اطراف آن را « دیوکالی » به معنای «لانه‌ی دیو» می نامند. طاق اسپهبد خورشید از طاق‌های معروف جهان به شمار می‌آید و در داخل آن قلعه، برج، آتشکده، آب انبار، حمام و تنور وجود دارد که به سبکی بسیار زیبا و با سنگ و ساروج ساخته شده و قدمت آن‌ها به دوره ساسانیان برمی‌گردد.

undefined

جهت دیدن غار اسپهبد خورشید با کلیک روی لینک زیر با تور غار اسپهبد خورشید همراه شوید

www.mahbantour.com/destination/kangalou-castle-to-espahbod-khorshid-cave

 

غار چمان - چهارمحال و بختیاری

غار چمان در نزدیکی روستای شیخ علیخان از توابع شهرستان کوهرنگ قرار دارد. این غار زیبا یکی از غارهای شگفت انگیز این استان سرسبز محسوب میشود. این غار زیبا به عنوان بزرگترین منبع آب شیرین ایران محسوب میشود در قسمت تختانی این لایه های یخ چشمه های آب سردی وجود دارد که در انتهای مسیر خود به سد کوهرنگ میریزد. نحوه‌ی شکل گیری این غار، به این صورت بوده که بر روی صخره‌های سنگی در طول سالیان متمادی، برق نشسته و انباشت شده است. بعد از تشکیل یک کوه یخی و به مرور با توجه به جهت تابش نور خورشید، دهانه‌ی این غار با آب شدن برف و یخ‌ها شکل گرفته و تشکیل یکی از اعجاب انگیز‌ترین غار‌های یخی را داده است.

undefined

غار چال نخجیر - مرکزی

غار 70 میلیون ساله چال نخجیر واقع شده در استان مرکزی یکی از زیباترین پدیده های زمین شناسی ایران محسوب میشود. این غار در سال 1368 کشف شد و پس فضا سازی  به بهره برداری رسید. این غار زیبا دارای سه طبقه و مساحت تقریبی 12 کیلومتر میباشد که تا کنون 6 کیلومتر آن مورد اکتشاف قرار گرفته است.  در قسمت تحتانی این غار به عمق 61 متر سفره آبی وجود دارد که عمق آن 19 متر برآورد شده است. به دلیل وجود اشکال مختلف آهکی مختلف و نورپردازی های زیبا میتوانید اشکال مختلفی را روی این سطوح آهکی ببینید. وجه تسمیه نام این غار مربوط به منطقه شکارگاه آن منطقه است که گویا این غار نسبت به سطح شکارگاه ارتفاع کمتری داشته است و به چال نخجیر معروق شده است.

undefined