امتیاز 1.4 از 5 | از بین 30 امتیاز دهنده به کویرهای ایران



آنچه در کویر می روید گز و تاق است. این درختان بی باک صبور و قهرمان علی رغم کویر، بی نیاز از آب و خاک و بی چشم داشت نوازشی و ستایشی، از سینه خشک وسوخته کویر به آتش سر می کشند می ایستند و می­مانند؛ هر یک ربّ النّوعی بی هراس، مغرور، تنها و غریب. گویی سفیران عالم دیگرند که در کویر ظاهر می شوند. (دکتر علی شریعتی)

در بین عموم مردم رایج است که از واژه بیابان و کویر به صورت برعکس استفاده میکنند در صورتی که این دو باهم تفاوت های اساسی دارند. بیابان به مناطقی گفته میشود که میزان بارش در آن کم است و گاهی میشود چند سال در آن باران نبارد. درنتیجه پوشش گیاهی ضعیفی دارد اما کویرها به دلیل وجود نمک فراوان امکان رشد گیاه را نمیدهد. در کشور ما در حدود 50 قطعه کویر وجود دارد که بزرگترین آن همین کویر مرکزی ایران است که مساحت آن صدهزار کیلومتر مربع است. این کویر بزرگترین کویر یا نمک زار دنیاست. در هیچ کجای دنیا با این وسعت نمک زار وجود ندارد.

کویر مرنجاب – اصفهان

یکی از معروف ترین و نزدیک ترین به پایتخت کویر مرنجاب است. این کویر در شمال آران و بیدگل در استان اصفهان قرار داد  این کویر به دلیل داشتن خدمات رفاهی مناسب و نزدیکی به تهران یکی از مقاصد پر مخاطب کویرنوردی محسوب میشود و در همین محدوده میتوانید از کاروانسرای عباسی، دریاچه نمک حوض سلطان و جزیره سرگردان نیز بازدید کرد. برای  اقامت در این منطقه میتوان از اکو کمپ متین آباد که اولین اکو کمپ کویری ایران محسوب میشود استفاده کنید.  

undefined

جهت دیدن کویر مرنجاب با کلیک روی لینک زیر با تور کویر مرنجاب همراه شوید

 www.mahbantour.com/destination/maranjab-desert


کویر مصر – اصفهان

مصر را میتوان معروفترین بیابانهای  ایران نام برد. این کویر در  نزدیکی روستای به همین نام در استان اصفهان قرار دارد. کویر مصر قسمتی از بیابانی به همین نام است که در آن پوشش گیاهی انبوهی از درختان نخل، چشمه آب وجود دارد. وجود یک قلعه تاریخی و نخلستان زیبا و چشمه آب در روستای گرمه بر جذابیت این منطقه برای گردشگران می افزاید. در این منطقه اقامتگاه بومگردی مناسبی برای اسکان دوستداران کویر وجود دارد که پذیرای بازدیدکنندگان از این منطقه هستند.

undefined

جهت دیدن کویر مصر با کلیک روی لینک زیر با تور کویر مصر همراه شوید

www.mahbantour.com/destination/mesr-desert


کویر ورزنه – اصفهان

کویر ورزنه یا کویر خارا واقع شده در استان اصفهان و در نزدیکی استان یزد واقع شده است که یکی از معروفترین و مجهزترین کمپ های کویری ایران در آن قرار دارد. ورزنه به دلیل داشتن رمل های بلند و طلایی مشهور است. بزرگترین مجتمع رفاهی کویری ایران با امکاناتی مانند باگی، آفرود و شتر سواری و ... از امکانات این منطقه محسوب میشود. از جاذبه های این منطقه میتوان به اشکال مختلف رمل های شنی اشاره کرد که به دلیل وزش بادهای مختلف در جهت های گوناگون شکل های منحصر به فردی به خود میگیرند اشاره کرد. همچنین میتوان به آخرین پل تاریخی بنا شده بر روی رودخانه زاینده رود که تاریخ دقیق آن معلوم نیست.

undefined

جهت دیدن کویر ورزنه با کلیک روی لینک زیر با تور کویر ورزنه همراه شوید

www.mahbantour.com/destination/varzaneh-desert


شهداد – کرمان

کویر شهداد یکی از منحصر به فردترین کویرهای ایران و جهان در استان کرمان واقع شده است. این منطقه کویری که قسمتهایی از آن به ثبت جهانی نیز رسیده است جاذبه های منحصر به فردی را در خود جای داده است. بلندترین رمل شنی دنیا، طولانی ترین کلوت های دنیا و گرم ترین نقطه کره زمین در ریگ یلان در این منطقه وجود دارد. بسوای کویر منطقه که از جاذبه جهانیی برخوردار است، استان کرمان دارای جاذبه های فرهنگی ویژه ای مانند ارگ بم، روستای میمند، باغ شازده و ... اشاره کرد.

undefined

جهت دیدن کویر شهداد و کلوت های شهداد با کلیک روی لینک زیر با تور کرمان همراه شوید

 

www.mahbantour.com/destination/kerman-city-to-kalut-shahdad-desert

کویر حلوان – طبس

طبس واقع شده در استان خراسان جنوبی یکی از کویرهای تقریبا بکر ایران است. برای رسیدن به این منطقه شما میتوانید کویر مصر و دریاچه نمک خور را نیز مشاهده کنید و سپس به این کویر برسید. میتوان بیان کرد که کویر طبس بخشی از بیابانی است که در آن چشمه های آب و زمینهای کشاورزی موجود است. طبس از مناطق بکر و کمتر شناخته شده ایران است که در آن جاذبه های بی نظیری مانند چشمه مرتضی علی، کال جنی، روستای ازمیغان و ... اشاره کرد.

undefined

جهت دیدن کویر حلوان با کلیک روی لینک زیر با تور طبس همراه شوید

www.mahbantour.com/destination/tabas-city

 

کویر ابوزید آباد – کاشان

کویر ابوزید آباد واقع شده در کاشان از زیباترین مناطق کویری ایران با تاریخی غنی و باشکوه. در منطقه ابوزید آباد علاوه بر تجربه کردن کویر و جاذبه های زیبایش میتوانید از تاریخ منطقه و جاذبه های تاریخی آن نیز بهره ببرید. شهر اوئی، شهر زیرزمینی نوش آباد، خانه های تاریخی بیشمار، باغ فین زیبا و روستای سرخ ابیانه از دیگر جاذبه های این منطقه به شمار میاید.

undefined

جهت دیدن کویر ابوزید آباد با کلیک روی لینک زیر با تور کویر ابوزید آباد همراه شوید

www.mahbantour.com/destination/abuzeyd-abad-desert


کویر کاراکال – یزد

کاراکال در اصل نام یک گربه سان ایرانی است که در این منطقه زندگی میکند و به همین دلیل است که نام این موجود زیبا را روی این منطقه گذاشته اند. کویر کاراکال یکی از مناطق بکر استان یزد است که یکی از جذابیت های آن بازدید از آسمان شب است و در صورتی که خوش شانس باشید میتوانید کاراکال را نیز ببینید. در این منطقه میتوانید از خانه وحشی بافقی شاعر پر آوازه قرن 10 با معماری خاص بازدید کنید.

undefined

جهت دیدن کویر کاراکال با کلیک روی لینک زیر با تور کویر کاراکال همراه شوید
www.mahbantour.com/destination/caracal-desert

 

کویر رضا آباد – سمنان

استان سمنان را به قاره ای کوچک تشبیه کرده اند. این استان که در حاشیه ی کویر مرکزی ایران قرار دارد و از طرفی هم به به دریای خزر نزدیک است دارای تنوع آب و هوایی گوناگونی است که به نوبه خود بی نظیر است. در شاهرود ما شاهد پوشش گیاهی انبوهی هستیم که در مسیر جنگلهای هیرکانی قرار دارد و به دلیل اختلاف ارتفاع و در نتیجه اختلاف فشار هوا ما شاهد تشکیل شدن اقیانوس ابر هستیم. کویر رضا آباد در مسیر منطقه خارتوران که محل زندگی یوز ایرانی است واقع شده است. منطقه رضا آباد دارای رمل های شنی زیبا و سیاه چادرهای عشایر از کویرهای زیبای ایران است. رضا آباد یک روستای کویری با ساختار کویری زیباست. در این منطقه خانه ها به صورت خشت و گل ساخته میشود و هنوز زندگی عشایری در آن جریان دارد. عشایر چوداری و چوبداری از حدود 150 سال پیش از منطقه افغانستان کنونی به این قسمت ایران وارد شدن و از آن زمان در دشتهای وسیع سمنان در حال زندگی هستند.  

undefined

 جهت دیدن کویر رضا آباد با کلیک روی لینک زیر با تور کویر رضا آباد همراه شوید
www.mahbantour.com/destination/qalebala-village-to-khar-turan-national-park

ریگ جن

کویری که توسط سون هیدن در سال 1900 در ایران کشف شد و سپس گابریل از کنار آن عبور کرد. یکی از عجیب ترین و خطرناک ترین کویرهای ایران است که در محدوده جفرافیایی غرب کویر مرکز ایران در میان معلمان و انارک و چوبانان واقع شده است. این منطقه به طور کلی خالی از هر گونه پوشش گیاهی و جانوری است و در آن باتلاق ها و نمکزارهای فراوانی وجود دارد که این امر باعث شده هرکسی نتواند آن را طی کند. در سال 1997 یک کویر شناس ایرانی به اسم علی پارسا به همراه مدیریت پارک ملی کویر بر فراز این کویر پرواز کردند تا ابهامات ایجاد شده و خرافاتی که پیرامون این منطقه از ایران وجود داشته است را بررسی کنند. نتیجه این پرواز آن شد که سال بعد علی پارسا با تجهیزات ویژه این کویر را طی کرد و از آن پس عبور و مرور در این کویر آغاز شد. به دلیل دور از دسترس بودن این کویر به آن ریگ جن میگویند. هیدن در کتاب کویرهای ایران خود به افسانه محلی در خصوص وجود بهشتی در وسط ریگ جن اشاره میکند که در آن بیان شده دریاچه ای با درختان انبوه در وسط این کویر وجود دارد که مخل نگه داری پشم شترهایی که شیاطین جمع آوری کرده اند. آنچه مسلم است در وسط این کویر هیچ دریاچه و پوشش گیاهی وجود ندارد.

undefined

  جهت دیدن کویر ریگ جن با کلیک روی لینک زیر با تور کویر ریگ جن همراه شوید
www.mahbantour.com/destination/rig-e-jenn-desert-to-ashin-village

 

کویر ابوغویر - دهلران

کویر ابوغویر در جنوب استان ایلام و در نزدیکی استان خوزستان واقع شده است. کویری که زیستگاه انواع مارها و عقرب های کویری، انواع آگاما و ... میباشد. این منطقه به دلیل پوشش گیاهی ضعیفی که دارد عامل این شده است که تپه های شنی هر روز تغییر شکل بدهند. به دلیل نزدیک بودن این کویر به منطقه مرزی عراق بهتر است برای بازدید منطقه از لیدرهای محلی استفاده کنید. دسترسی به این کویر بکر از جاده دهلران به اندیمشک و قسمت دشت عباس آباد امکان پذیر است.

undefined

 

کویر پلوند یا مظفری - خراسان جنوبی

منطقه حفاظت شده مظفری واقع شده در استان خراسان جنوبی است. این منطقه به دلیل وجود ارتوافات صخره ای و دشت باز فراوان، بستر زیست حیوانات فراوانی را آماده کرده است. پوشش گیاهی منطقه شامل بنه، كسور، اسكنبیل، گز، تاغ، قیچ، بادام كوهی، زرشک وحشی، درمنه، آنغوزه، زیره سیاه، گیاهان علفی، گل بوماداران, آویشن, لاله قرمز، خارشتر, افدرا و برخی از گیاهان خانواده کاسنی میباشد. در نزدیکی این منطقه جاذبه طبیعی سوراخ سنگ وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

 undefined

 

 

کویر مزینان – خراسان جنوبی

کویر مزینان واقع شده در خراسان جنوبی یکی از بی نظیر ترین و بکر ترین کویرهای ایران محسوب میشود. کویری که در جاده تهران به مشهد و از کنار ریل آهن شروع میشود تا چشم کارمیکند پهنه ی کویری بی آب و علف را به نمایش میگذارد. مزینان تاریخچه غنی دارد و قدمت آن را به سالها قبل باز میگردد. مزینان به زبان کردی به معنی جایگاه دانشمندان است. در اینن روستا قناتی وجود دارد که بخشی از آب مردم این منطقه را تامین میکند. با اینکه تین منطقه کویری است ولی در جای جای آن میتوانید مزارع گل آفتاب گردان و فلفل و کنجد را ببینید. دکتر علی شریعتی یکی از متفکران ایران از این خطه بود و در کتاب کویر خود روستا را بدین سان تعریف میکند: « کویر برقرار؛ به تعبیر حدودالعالم، شهرکی است که شاید با همه روستا‌های ایران فرق دارد. چشمه آبی سرد که در تموزسوزان کویر گویی از دل یخچالی بزرگ بیرون می آید، از دامنه کوه‌ های شمالی ایران به سینه کویر سرازیر می شود و از دل ارگ مزینان سر بر می دارد.»

undefined