امتیاز 5 از 5 | از بین 1 امتیاز دهنده به دشت شقایق لار



دشت لار یکی از پارک های ملی ایران و نزدیک تهران است. از نظر موقعیت جغرافیایی این پارک ملی در نقطه تلاقی  تهران و مازندران است و در نزدیکی لواسان. به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و آب و هوای مناسب زیستگاه گونه های متنوع گیاهی و جانوری است. دشت لار یکی از مناطق پرگل ایران است و در فصل گرما، زنبق وحشی، گل زرد و شقایق دشت‌ را رنگی می‌کنند. برای طبیعت‌گردها، فصل و تاریخ مفهومی ندارد و در هر فصلی به آنها خوش می‌گذرد. اما اگر بخواهیم قشنگ‌ترین منظره‌های این دشت را ببینیم، راهش این است که برای آخر اردیبهشت و خرداد برنامه‌ریزی کنیم. بهارها، دشت پر گل شقایق می‌شود.

گونه های جانوری دشت لار

دشت لار پر است از گونه های جانوری. مهم ترین این جانوارن شاید ماهی قزل آلای خال قرمز باشد که هم در رودخانه و هم در سد لار یافت می شود. قزل آلای خال قرمز لار یکی از نادرترین آبزیان به شمار می رود.

به جز قزل آلا، دشت لار پر است از انواع گونه های پرندگان. به طوری که صد گونه پرنده در این پارک ملی یافت می شود. از مهم ترین گونه پرندگان دشت لار، عقاب طلایی است که در ایران فقط در این ناحیه زندگی می نماید.

دشت لار به دلیل مراتع غنی و امنش محل خوبی برای رشد انواع کل و بز کوهی نیز بوده است. به صورتی که در طی سالیان اخیر تعداد این گونه ها بیشتر شده است.

پدیگر جانوران منطقه حفاظت شده لار شامل افعی البرزی، افعی دماوندی، بزمجه، مارمولک، روباه، گرگ، خرس قهوه ای، پلنگ، گراز، قوچ و میش، آهو، موش صحرایی، قورباغه، لاک پشت، واشه، شهباز، عقاب، کبک، کبک دری، خفاش و… است.

دشت لار چند گونه حشره را نیز در خود جا داده است؛ مثلا عقرب زرد، سرگین غلتان، سنجاقک و پشه آبرو.

گونه های گیاهی دشت لار

پوشش گیاهی دشت لار یه صورت کلی علفزار است. با این که به علت چرای بی رویه دام تغییراتی در آن انجام شده اما انواع گونه های گیاهی در آن یافت می شود. از نظر توریستی شاید مهم ترین گونه گیاهی، شقایق وحشی باشد؛ به همین خاطر به پارک ملی لار، دشت شقایق لار هم گفته می شود. انواع دیگر گونه های گیاهی دشت لار شامل گنسیان، بوته زارها و پوشش های آلپی است.

به غیر از این گونه ها، انواع گیاهان دارویی و غذایی نیز در این ناحیه یافت می شود؛ مثلا قارچ، کاسنی، گلپر، آویشن, شیرین بیان، باریجه، چای کوهی، بار هنگ و شنگ.

به دلیل همین پوشش گیاهی غنی پارک ملی لار از اوایل خرداد تا اواخر شهریور محل زنبورداری است.

دشت لار از نظر جغرافیایی هم جالب توجه است. این ناحیه پر است از رود و کوه. یک سد هم دارد که به سد لار معروف شده است.

نکته: خواننده های عزیز توجه کنید که دلیل خوبی وجود داشته که دشت لار به عنوان پارک ملی معرفی شده است. در حفظ این میراث سرزمین مان بکوشید.

جهت دیدن دشت شقایق میتوانید با زدن روی لینک زیر، با تور شقایق دشت لار همراه شوید:
www.mahbantour.com/destination/lar-national-park-of-poppy-flower

جهت دیدن دشت شقایق میتوانید با زدن روی لینک زیر، با تور سوباتان همراه شوید:
www.mahbantour.com/destination/neor-to-subatan

جهت دیدن دشت شقایق میتوانید با زدن روی لینک زیر، با تور کردستان همراه شوید:
www.mahbantour.com/destination/kurdistan-and-uraman-takht