امتیاز 5 از 5 | از بین 2 امتیاز دهنده به لاله های واژگون

لاله ی واژگون نام یکی از ۱۲ هزار گونه ی گیاهی شناسایی شده در ایران است که با گلهای زنگوله‌ای درشت به رنگ نارنجی مایل به قرمز به عنوان میراثی ارزشمند برای طبیعت ایران به شمار می رود. این گل قصه ای را در قلب خود دارد و مردم معتقدند که در زمانی که گرسیوز با تیغ خود گردن سیاوش پاک نهاد را درید، لاله واژگون شاهد ماجرا بود. از آن پس اندوه و غم این ماجرا بر وی سایه افکند و رویش سرخ شد. با همه ی غصه هایش سر به زیر انداخت و بر بی گناهی سیاوش گریست. اشک‌های لاله ی واژگون در واقع شیره ی بی‌رنگی هستند که در درون آنها قرار دارند و گاهی از آن سرازیر می‌شوند :

چو سرو سیاوش نگون‌سار دید         سراپرده ی دشت خون‌سار دید

بیفکند سر را ز انده نگون                 بشد زان سپس لاله ی واژگون

به خاطر همین داستان است که در بر خی مناطق ایران به ویژه در پاوه و اورامانات با عنوان گل اشک سیاوش از لاله واژگون یاد می کنند. کردهای ایران معتقدند هر کس این گل را بچیند درهای رحمت و برکت الهی بر او بسته می شود و به همین سبب به آن گل نان بُر نیز می گویند.

دشت لاله های واژگون، در سرزمین ایران مناطق مختلفی وجود دارد که این گل زیبا در آن رویش پیدا میکند یک از پهناورترین این مناطق در 12 کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی کوهرنگ آرمیده است با فاصله کوتاهی از تهران شهرستنان خوانسار از توابع استان مرکزی واقع شده است که در آن نیز این گل زیبا و تاریخی رویش دارد که هوای لطیف، سبک و پاک دشت و پوشش گیاهی بسیار غنی و ارزشمند آن چشم و جان هر بازدیدکننده را مجذوب خود میکند.

دشت لاله های واژگون چهار محال و بختیاری یکی از زیباترین جلوه های بدیع و طبیعی این استان است تا جایی که می توان از آن به عنوان "نقاشی ممتاز خالق هستی" یاد کرد. اگرچه ‌اکوتوریسم طبیعی آبی برفی چهارمحال و بختیاری جاذبه‌های گردشگری طبیعی زیادی را در خود جای داده ‌است، اما زیبایی دشت لاله‌های واژگون چون تابلوی بی‌بدیل همه جاذبه‌های گردشگری این استان را تحت شعاع خود قرار داده است.اینکه بام ایران به "دیار لاله‌های واژگون" شناخته می‌شود، تنها در حد یک نام نیست، بلکه تماشای دشت لاله‌های واژگون با چشم‌انداز خیره‌ کننده برای هر تازه واردی محسور کننده است. گردشگران برای سفر به ‌دشت لاله‌ها در طول مسیر شهرکرد، سودجان چشمه‌ دیمه کوهرنگ از دیدن چهره بهارمفرح این مسیر در حالی که از سرازیر شدن چشمه‌های آب برف در سراشیبی تپه‌ها و پوشش سبز زمین لذت می‌برند، وارد دشت لاله‌های واژگون می‌شوند.وجود پوشش برف بر فراز تپه‌ها، قله ها، آسمان آبی تزیین شده از ابرهای سپید و قهقهه مستانه ‌رودخانه‌های خروشان از جمله سرشاخه "زاینده رود" اوج زیبایی را در مسیر دشت لاله‌های واژگون به تمام و کمال به گردشگران هدیه کرده است. هر تازه واردی پس از خیره ‌شدن از تماشای طبیعت سحرآمیز و جاذبه‌های طبیعی افسونگر این مسیر در ورود به دشت لاله‌ها واژگون شگفت زده و مبهوت زیبایی این دشت خیال‌انگیز و رویایی می‌شود. تا چشم کار می‌کند یک دشت پهناور چون فرشی ممتاز از لاله‌های واژگون و دیگر گیاهان سبزه‌پوش است ‌و لاله‌های واژگون انگار در برابر عظمت خالق هستی از شرم سر خجلت پایین انداخته‌اند.باز شدن غنچه‌های لاله‌های واژگون در دل یک دشت سبزفام در حالی که کوه های مرتفع پوشیده از برف و دامنه پر از سبزه، گرداگرد آن را احاطه کرده زیبایی طبیعی این دیار را به اوج خود می‌رساند.

هر چند لاله های واژگون را می توان در جای جای طبیعت زیبای چهارمحال و بختیاری دید اما؛ دشت ۷۰۰ هکتاری منطقه بنواستکی در کوهرنگ بختیاری و همچنین منطقه خوانسار یکی از معروف ترین رویشگاه های لاله های واژگون در کشور است که در اردیبهشت ماه میزبان هزاران گردشگر می شود .این جاذبه طبیعی بسیار دیدنی درفاصله ۱۰۰ کیلومتری محلات که به هلند ایران معروف است قرار دارد. در نزدیکی سرزمین گل ایران میتوانید از چشمه های آبگرم محلات و در خمین از موزه و قلعه سالار محتشم و ارگ گوگد بازدید کنید و با خاطره ای خوش سفر خود را به اتمام برسانید.

جهت دیدن لاله های واژگون میتوانید با زدن روی لینک زیر، با تور لاله های واژگون کوهرنگ همراه شوید:
www.mahbantour.com/destination/Kuhrang-of-Fritillaries

جهت دیدن لاله های واژگون میتوانید با زدن روی لینک زیر، با تور لاله های واژگون خوانسار همراه شوید:
www.mahbantour.com/destination/khansar-of-fritillaries