امتیاز 5 از 5 | از بین 1 امتیاز دهنده به مضیف و قهوه عربی



مضیف محلی عمومی برای میزبانی از مهمان است که توسط ریش سفید یا شیخ اداره می شود واز لحاظ معماری حلالی شکل وکف آن پوشیده از فرش است.

از ویژگی های مهم مضیف خنک بودن آن در فصل تابستان و گرماست و بدلیل اینکه  سریع برپا میشود مورد توجه اعراب جنوب  قرار گرفته و یکی از بهترین و زیباترین مکان برای پذیرایی از مهمانان  است.

undefined

مضیف نام سازه ای ساخته شده از سه نوع نی است که به صورت حلالی ساخته میشود و از ویژگی های آن خنک بودن آن در فصول گرم سال و همچنین سرعت در ساخت آن است. از المانهای ساخت مضیف کم ارتفاع بودن و رو به قبله ساخته شدن آن است. علت اینکه آنر ا کم ارتفاع می سازند این است که شخص با وارد شده به مضیف با خم شدن به حاضرین در مضیف ادای احترام میکند که یادآور ورود به زورخانه­ها است. از دیگر نکات جالب در مضیف ها عدم وجود در در این سازه است که نشان دهنده مهمان نوازی هم سرزمین های جنوب ایران میباشد. مضیف در میان اعراب احترام ویژه ای دارد و دارای آداب و رسوم خاص خودش است. این مکان برای پذیرایی از مهمانان، برگزاری مراسم و جشن ها و ... کاربرد دارد و از قدیم جایگاه ریش سفیدان و بزرگان قبیله بوده است.

قهوه نیز در فرهنگ اعراب جایگاه ویژه ای دارد. با توجه به تاریخچه قهوه که در برخی منابع خواستگاه آن را کشورهای خاورمیانه و عربستان عنوان کرده اند میتوان در نظر گرفت که ترکیب سازه عربی و قهوه عربی میتواند یک جاذبه فرهنگی زیبا به گردشگرها ارائه دهد. در میان مضیف مکانی برای به عمل آوردن قهوه در نظظر گرفته میشود و اهالی جنوب با قهوه از مهمانان خود پذیرایی میکنند. قهوه عربی به نوع دم آوری قهوه گفته میشود که در این روش دانه قهوه پس از برشته شدن و آساب شدن داخل ظرف مخصوص ریخته شده و روی آتش عمل می آید. در برخی از مناطق به ترکیب قهوه هل هم اضافه میشود که بوی مطبوع و طعم دلپذیر تری را به دوست داران قهوه ارائه میکند.

undefinedجهت بازدید از مضیف و نوشیدن قهوه عربی میتوانید با کلیک روی لینک زیر با تور خوزستان همراه شوید
www.mahbantour.com/destination/khuzestan-and-shush-and-shushtar